Aktueel

Ambtenaar 2.0

'Gemeenteambtenaar moet burgers vaker bellen'


04 DEC 2008

Gemeenten moeten burgers vaker bellen voordat een beslissing wordt genomen. Een experiment in de provincie Noord-Brabant is zo goed bevallen, dat de Tweede Kamer dit plan wil doortrekken. De VNG staat hier positief tegenover meldt zij op haar website.

Volgens de VNG zijn het verbeteren van de publieke dienstverlening en verminderen van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven speerpunten voor de gemeentelijke overheid.

Begrip
Uit het experiment in Noord-Brabant blijkt dat als een aanvrager van een besluit of vergunning vooraf wordt gebeld er aan beide kanten meer begrip ontstaat. De beslissing kan dan worden toegelicht en het aantal bezwaarschriften zou aanzienlijk verminderen. Het niet indienen van een bezwaarschrift scheelt de burger of ondernemer bovendien veel tijd en geld.

Sneller
Verder verlopen veel procedures sneller, omdat gemeenten minder tijd in bezwaarprocedures hoeven te steken. Deze capaciteit kan voor het afhandelen van aanvragen worden ingezet. De VNG vindt het plan passen bij een nieuwe manier van werken van veel gemeenten. Ook sluit het aan bij het inzetten van mediation om conflicten op te lossen.

Toegelicht
Er zijn al veel gemeenten die contact opnemen met de aanvrager. Op deze manier proberen gemeenten te voorkomen dat burgers en bedrijven in formele en langdurige procedures hun gelijk proberen te halen als zij het niet eens zijn met een plan van de gemeente. Door tijdig in gesprek te gaan kunnen de bedoelingen beter worden toegelicht en de plannen eventueel worden aangepast.

Bron: Gemeente.nu