Aktueel

Ambtenaar 2.0

provincie Zeeland met zakenmagazijn op weg naar E-Government


De provincie Zeeland is een van de eerste overheidsinstellingen in Nederland waar burgers en/of bedrijven via het ‘zakenmagazijn’, 24 uur per dag - 7 dagen per week, diensten en producten per internet kunnen opvragen. Een speciale primeur daarbij is, dat de provincie tevens gebruik maakt van een zogenaamde ‘documentcontainer’. Met een tijd- en plaatsonafhankelijke toegang tot de productencatalogus is de provincie Zeeland hard op weg naar het E-Government van de toekomst.

Adri Boogaard, adviseur Documentaire Informatievoorziening: “Het project verloopt in 3 fases. Op dit moment zitten we in fase 1: het inrichten van het Mid-Offi ce met een zakenmagazijn. Het zakenmagazijn moet je zien als een administratieve vergaarbak van alle processen die burgers en bedrijven met de provincie starten. Het administreert alle communicatie rondom een zaak en kent daarbij vele zaaktypes (overeenkomstig producten uit de productencatalogus). Met het zakenmagazijn kunnen we een zaak aanmaken en een status opvragen, muteren of annuleren. Het CORSA/Zakenmagazijn is vooral bijzonder, omdat het niet verweven is met een Front- en/of Back-Offi ce. Daardoor is het inzetbaar als losse component in elk Mid-Office.”