
Web 2.0 biedt gemeenten veel kansen. Gemeenten die projecten opstarten om websites te (laten) ontwikkelen moeten niet langer alleen web 1.0-oplossingen overwegen op basis van vaak dure contentmanagementsystemen. Nadrukkelijk moeten gemeenten de inzet van web 2.0 onderzoeken. In dit artikel krijgt u acht redenen om als gemeente te starten met web 2.0.
1. Web 2.0 is niet langer een hype
Web 2.0 is de status van hype voorbij en is inmiddels een volwassen ontwikkeling. De mogelijkheden van web 2.0 zijn omarmd door grote softwareleveranciers zoals Microsoft, IBM en Google waardoor de ontwikkeling van 2.0-applicaties een enorme impuls krijgt. President Obama heeft opdracht gegeven web 2.0 in te zetten om federale overheidsuitgaven transparant te publiceren op het internet. Gerenomeerde organisaties zoals de BBC bouwen hun website op basis van web 2.0. Het grote publiek neemt deel aan sociale netwerken, zoals Hyves.nl, en is eraan gewend op websites mee te kunnen praten. Inmiddels praten internetprofessionals over web 3.0. Kortom, web 2.0 is gearriveerd en klaar om ingezet te worden door gemeenten.
2. Web 2.0 is voordelig
Veel web 2.0-oplossingen zijn kosteloos te gebruiken. Het is als Open Source te downloaden of kosteloos in te zetten. Bekende voorbeelden zijn de sociale netwerksoftware van NING, Dapper.net en Yahoo Pipes.
3. Met web 2.0 eenvoudig en voordelig informatie ontsluiten vanuit de backoffice
Gemeenten hebben uitgebreide backofficesystemen om informatie te registreren, van registratie van persoonlijke gegevens tot registratie van vergunningen. Deze informatie uit de backofficesystemen kunnen gemeenten met behulp van web 2.0-technologie gemakkelijk ontsluiten op internet. Een gemeente kan bijvoorbeeld kosteloos de bekendmakingen eenvoudig op een geografische kaart publiceren met behulp van web 2.0-technologie. Lees hierover meer in een artikel dat ik heb gepubliceerd op Ambtenaar 2.0. De ontwikkeling van dure adapters of koppelvlakken is niet langer nodig.
4. Met Web 2.0 beter samenwerken door delen van informatie
Gemeenten die web 2.0 inzetten, profiteren zonder veel moeite van informatie die andere organisaties beheren en online aanbieden. Vaak bieden deze organisaties hun informatie al op 2.0-wijze aan in een RSS-feed. Ook zonder deze RSS-feeds kan een gemeente web 2.0 hanteren om informatie van andere leveranciers te gebruiken binnen de eigen website. Een gemeente kan bijvoorbeeld met web 2.0 eenvoudig informatie van het ministerie van VROM over de huurtoeslag integreren in de eigen website en tonen in de eigen vormgeving. De benodigde applicaties hiervoor zijn kosteloos in te zetten. Bijkomend voordeel is dat als VROM de informatie wijzigt, deze wijzigingen ook zichtbaar zijn op de gemeentelijke website. Op dezelfde wijze kan een gemeente met web 2.0-informatie van organisaties in de stad, zoals woningbouwverenigingen, waterbedrijf, enzovoort, integreren in de eigen website.
5. Aanbieden van informatie op maat met web 2.0
Gemeenten die web 2.0 toepassen bij de ontwikkeling van hun (nieuwe) website, kunnen bezoekers informatie op maat geven door gemeentelijke informatie aan te bieden op goede plattegronden. Een inwoner kan bijvoorbeeld zien welke meldingen in zijn omgeving zijn. Een toerist kan eenvoudig zien welke uitgaansgelegenheden in de buurt van zijn hotel zijn. In plaats van informatie in aanbod gerichte menustructuren onder te brengen, kan de gemeente met web 2.0-informatie classificeren met tags (trefwoorden). Hierdoor is het mogelijk om met web 2.0-informatie te groeperen naar doelgroepen. Een bezoeker kan gemakkelijk een eigen profiel aanmaken en ziet vervolgens alleen voor dit profiel interessante informatie. Zoeken wordt daarmee ook veel makkelijker. Ook dit principe licht ik meer toe in het artikel op Ambtenaar 2.0.
6. Met Web 2.0 bereikt de gemeente de jongere generatie
De groep internetgebruikers tot ongeveer 35 jaar maakt intensief gebruik van web 2.0. De gemiddelde leeftijd van bijvoorbeeld de Hyves.nl-gebruiker is 27 jaar. Deze groep gebruikt steeds minder traditionele media zoals huis-aan-huisbladen, dagbladen en web 1.0-websites. Gemeenten die blijven volharden in het het gebruik van alleen oude media zoals kranten en 1.0-websites, raken het contact met deze groep kwijt. Door web 2.0 in te zetten, bijvoorbeeld door een widget met bekendmakingen te ontwikkelen en te verspreiden via Hyves.nl, kan de gemeenten deze belangrijke groep blijven informeren en betrekken.
7. Crowdsourcen maakt informatie verkrijgen effectief en efficiƫnt
Gemeenten kunnen web 2.0 inzetten om informatie te verkrijgen bij een grote groep (onbekende) mensen, in plaats van alleen uit te besteden bij de traditioneel aangewezen ambtenaren. De kennis van al deze mensen samen, vormt een waardevolle informatiebron. Dit noemen we crowdsourcen. Een bekend voorbeeld van crowdsourcen is Wikipedia.nl, waarbij duizenden gebruikers een online encyclopedie bijhouden. Gemeenten kunnen op dezelfde wijze rondom projecten gebruik maken van de kennis bij een grote groep mensen. Gemeente Smallingerland profiteert van crowdsourcen bij het ontwerpen van een nieuwe woonwijk. Crowdsourcen heeft als belangrijke voordelen dat het effectief en efficient is. Het is effectief, omdat een grote groep mensen over meer en betere kennis beschikt dan een of enkele ambtenaren. Het is efficient, omdat de gemeente de kennis zonder (veel) kosten verzameld.
8. Web 2.0 vergroot de betrokkenheid van burgers
Tot slot is de belangrijkste reden voor het inzetten van web 2.0 dat het de betrokkenheid van burgers vergroot. Gemeenten die web 2.0 gebruiken om informatie meer en beter op maat aan te bieden, zorgen ervoor dat burgers beter geinformeerd blijven over onderwerpen die zij zelf belangrijk vinden. Door deze burgers via web 2.0 ook een platform te geven om mee te denken en te praten over de onderwerpen, vergroot de gemeente de betrokkenheid van deze burgers bij de onderwerpen. Daarbij is het natuurlijk voor de gemeente een groot voordeel dat het zo goed geinformeerd blijft over wat er speelt bij de inwoners.