Aktueel

Ambtenaar 2.0

E-vaardigheden onder de loep


Onderzoek: Digitale vaardigheden van Nederlandse burgers

Van: Universiteit Twente in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Binnenlandse Zaken

Doel: In kaart brengen hoe het gesteld is met de digitale vaardigheden van Nederlandse burgers en hen een test aanbieden om hun eigen vaardigheden te toetsen

Op 5 februari is het publiekprivate programma Digivaardig & Digibewust van start gegaan. Het doel van dit programma is onder andere het aantal mensen dat nauwelijks digitale vaardigheden heeft terug te brengen. Basale digitale vaardigheden leveren hen bijvoorbeeld koopkrachtvoordeel en hoger loon op. Tevens gaat het zoeken naar werk makkelijker, is er een bredere toegang tot de arbeidsmarkt en heeft een hoger niveau van digitale vaardigheden invloed op de sociale contacten, integratie en burgerparticipatie.

Wat zijn digitale vaardigheden?
Er was voorheen zeer weinig bekend over de hoe digitaal vaardig de Nederlandse bevolking eigenlijk is. Om een betrouwbaarder en vollediger beeld te krijgen van het daadwerkelijke vaardigheidsniveau heeft de Universiteit Twente bij een representatieve groep mensen een aantal prestatietests op internet afgenomen. Hierbij is een vierdeling van digitale vaardigheden gehanteerd:

- Operationele vaardigheden: het kunnen bedienen van digitale media.
- Formele vaardigheden: het kunnen omgaan met de speciale structuren van digitale media.
- Informatievaardigheden: het zoeken, selecteren en evalueren van informatie binnen digitale media.
- Strategische vaardigheden: het gebruiken van digitale media voor persoonlijke (en professionele) ontwikkeling en verbetering van de maatschappelijke positie.

Niveau van digitale vaardigheden
Uit de prestatietests blijkt dat de operationele en formele vaardigheden over het algemeen redelijk goed worden beheerst, maar dat er nog veel te verbeteren valt als het gaat om de informatie- en strategische vaardigheden. Opleidingsniveau speelt hierbij een belangrijke rol, gevolgd door leeftijd (alleen bij operationele en formele vaardigheden). Een belangrijke conclusie is dat de zogenoemde digitale generatie hoog scoort op operationele en formele vaardigheden, maar niet beter is op het niveau van informatie en strategische vaardigheden dan de oudere groepen. Dus ondanks een gebrek aan operationele en formele vaardigheden bij de oudere groepen, scoren deze niet lager. Uit het onderzoek blijkt verder dat internetervaring alleen verband heeft met operationele vaardigheden. Deze feiten temperen de assumptie dat met het uitsterven van de oudere generatie het vaardigheidsprobleem vanzelf wordt opgelost.

DQ Test
Op basis van dit onderzoek is in opdracht van het ministerie van Economische Zaken een online test ontwikkeld waarmee iedereen zijn of haar eigen digitale vaardigheden kan meten. De test bestaat uit vier modules waarin de vier genoemde vaardigheden worden getoetst. Elke module bevat een aantal opdrachten die inzicht geven in de eigen digitale vaardigheden. Aan de hand van de uitslag krijg je te horen waar je in het vervolg op moet letten bij het gebruik van het internet. Deze adviezen zijn gebaseerd op hoe de opdracht wordt uitgevoerd, en niet alleen op het resultaat! Maak zelf de test op www.dqtest.nl.

De test maakt onderdeel uit van het vijfjarige programma Digivaardig & Digibewust waarin het ministerie van Economische Zaken samen met partners uit het bedrijfsleven € 12 mln. investeren in het verbeteren van de digitale vaardigheden van de Nederlandse burger. Voor meer informatie over dit programma zie www.digivaardigdigibewust.nl.