Bewoners van Den Haag, die een bezwaarschrift bij de gemeente indienen, worden voortaan binnen 72 uur gebeld door een speciaal daarvoor getrainde ‘mediator’. Tijdens het telefoongesprek wordt geprobeerd te achterhalen wat er feitelijk aan de hand is. Is er sprake van miscommunicatie of onvrede? Of is het een juridische conflict, dat via de bezwaarschriftenprocedure moet worden afgehandeld?
Frits Huffnagel: “’Bellen bij Bezwaar’ past in het beleid van de gemeente Den Haag om de dienstverlening aan bewoners, bedrijven en bezoekers steeds verder te verbeteren”.
“Bellen bij Bezwaar”is een proef-project, dat betrekking heeft op bepaalde categorieën bezwaarschriften. Het project heeft tot doel de bezwaarschriftenprocedure uit de juridische sfeer te halen. De gemeente kiest hiermee voor een minder formele benadering en meer voor directe aandacht voor de Haagse bewoners. Dankzij ‘bellen bij bezwaar’ krijgen de indieners van een bezwaarschrift de gelegenheid om hun kant van het verhaal te vertellen en kan de medewerker van de gemeente extra uitleg geven.
De proef wijst uit dat de meeste indieners positief over het gesprek waren. Door de inzet van mediators kan bovendien een groot aantal geschillen opgelost worden, zodat lange juridische bezwaarprocedures voorkomen kunnen worden. Ongeveer 13% van de bezwaarschiften werd na aanleiding van het telefoongesprek ingetrokken.
Aktueel
Ambtenaar 2.0
KCC - meer informatie
- Antwoordconcept algemeen
- Antwoordconcept actuele berichten
- VDP en Publieksdiensten
- Digitale dienstverlening overheid
- NUP-informatie
- RENOIR - regieondersteuning NUP
- KING
- overzicht ICTU-activiteiten
- MijnOverheid.nl
- PIP-programma MijnOverheid
- VNG
- Bevordering servicekwaliteit
- Vergelijking gemeentelijke prestaties
- VIAG
- Ned. Ver. voor Burgerzaken