
De gemeente Delft handelt de meeste financiële transacties per inwoner via hun gemeentelijke website af. Dit melden de ambassadeurs Minder Regels Meer Service. Na Delft doen ook de gemeenten Oosterhout en Vlagtwedde veel zaken via hun website.
De Bank Nederlandse Gemeenten, die voor praktisch alle gemeenten de financiële transacties verzorgt, heeft over de periode van 1 januari tot 1 mei 2009 gegevens verzameld over de elektronische aanvragen en de daaraan gekoppelde financiële transacties per gemeente. Die gegevens zijn vervolgens gerelateerd aan het inwonertal.
Besparen
Volgens de ambassadeurs heeft het afhandelen van zaken via de gemeentelijke website veel voordelen. Zo besparen burgers en bedrijven zich een bezoek aan het gemeentehuis, wat scheelt in reistijd, reiskosten, wachttijd en eventueel parkeerkosten. Verder besparen zijn een betaalhandeling via overschrijvingskaart of telebankieren, kunnen ze de transactie op een door hen gewenst tijdstip en locatie doen en zijn er minder ergernissen. Bovendien levert het de gemeenten een efficiëntere organisatie op, aldus de ambassadeurs
Regeldruk
De ambassadeurs Minder Regels Meer Service zijn door het rijk aangestelde, lokale bestuurders die gemeenten in hun eigen regio suggesties geven voor vermindering van de regeldruk en verbetering van de dienstverlening. Zo zit onder meer de burgemeesters Wolfsen (Utrecht), Koetje (Twenterand) en Gebben (Renkum) regionale ambassadeurs.