Eén overheidsloket voor dienstverlening en informatievoorziening aan burgers en bedrijven. Het kabinet wil dat dit binnen vijf jaar bij elke gemeente wordt ingevoerd. Voordat dit realiteit is zijn er nog wat hobbels te nemen. Zo hangt alles af van de veranderingsbereidheid van de ambtenaren. En of ze dit wel willen wordt nu onderzocht.
Uitdaging
De één is al van slag als zijn werkplek een halve meter verschuift, de andere ambtenaar wil juist dat geen werkdag hetzelfde is. Maar veranderen blijft een uitdaging, helemaal als het een werkproces betreft.
Goed doel
Het concept van het centrale loket voor overheidsinformatie heet Antwoord©. Een van de betrokkenen bij het project is Ron van der Kolk, Teamleider Ontwikkeling en Dienstverlening bij de gemeente Enschede. Hij is optimistisch over uitkomst van het onderzoek: 'Mensen willen best hun werk aanpassen als dat een goed doel dient. Ik heb gemerkt dat er veel energie is om dingen goed te doen.'
Technische uitdaging
Een ander horde die genomen moet worden voor het centrale overheidsloket zijn de technische toepassingen. Van der Kolk: 'Informatiemanagement is altijd lastig, je moet bij zo'n loket alle antwoorden kunnen geven aan de burger of het nu om een bouwvergunning of om een uitkering gaat.. Het is dus zaak dat de ambtenaar dat in één oogopslag kan zien. Hier ligt een enorme uitdaging op het technische vlak.'
Gemeenteambtenaren worden opgeroepen om mee te doen aan het onderzoek. Na de zomer zullen we weten hoe flexibel ze zijn in hun werk.
Aktueel
Ambtenaar 2.0
KCC - meer informatie
- Antwoordconcept algemeen
- Antwoordconcept actuele berichten
- VDP en Publieksdiensten
- Digitale dienstverlening overheid
- NUP-informatie
- RENOIR - regieondersteuning NUP
- KING
- overzicht ICTU-activiteiten
- MijnOverheid.nl
- PIP-programma MijnOverheid
- VNG
- Bevordering servicekwaliteit
- Vergelijking gemeentelijke prestaties
- VIAG
- Ned. Ver. voor Burgerzaken