
Almere is de eerste Nederlandse gemeente die een virtual agent heeft geïnstalleerd: Ally. Ze slaapt nooit en is de meest actieve ambtenaar van de gemeente Almere, want ze is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. Ze heeft het afgelopen half jaar kunnen proefdraaien op de Hyvespagina van de gemeente Almere en daar beantwoordde ze 20.000 vragen. Veel voorkomende vragen gingen over de burgemeester, verhuizen, of parkeren.
Burgemeester Annemarie Jorritsma: "Wij hebben gekozen voor een digitale ambtenaar om op die manier onze informatie op nieuwe plekken en via nieuwe manieren te kunnen brengen. Oftewel, laat de mensen niet naar ons komen, maar ga naar ze toe. Zo bereiken we met Ally bijvoorbeeld veel jongeren op onze gemeentelijke Hyvespagina.”
Ally is een volgens de gemeente succesvol voorbeeld hoe je als gemeente nieuwe technologie kunt inzetten om de dienstverlening en informatievoorziening te verbeteren. Jorritsma: “Dankzij Ally zijn wij in staat om hogere service te leveren op meerdere plekken op internet tegen lagere kosten.”
Ally is een samenwerkingsproject tussen gemeente Almere, The Selfservice Company en Artificial Industry. Deze laatste tekende voor het ontwikkelen van de 3D avatar en is actief op gebied van het ontwerp van virtuele assistenten. The Selfservice Company is gespecialiseerd in online klantdialogen, natuurlijke taal zoektechnologie en intelligente chatbot oplossingen.