Aktueel

Ambtenaar 2.0

Gemeente Den Haag gaat bellen bij bezwaar


Bewoners van Den Haag, die een bezwaarschrift bij de gemeente indienen, worden voortaan binnen 72 uur gebeld door een speciaal daarvoor getrainde mediator. Tijdens het telefoongesprek wordt geprobeerd te achterhalen wat er feitelijk aan de hand is. Is er sprake van miscommunicatie of onvrede? Of is het een juridische conflict, dat via de bezwaarschriftenprocedure moet worden afgehandeld?

Bellen bij Bezwaar is een proefproject, dat tot doel heeft de bezwaarschriftenprocedure uit de juridische sfeer te halen. Tijdens het telefoongesprek krijgen indieners van bezwaarschriften de gelegenheid hun kant van het verhaal te vertellen. Medewerkers van de gemeente kunnen op hun beurt extra uitleg geven.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste indieners positief over het gesprek waren. Door de inzet van mediators hoopt de gemeente lange juridische bezwaarprocedures te voorkomen. Ongeveer 13% van de bezwaarschiften werd na aanleiding van een telefoongesprek ingetrokken.