
Ondernemers blijven ontevreden over de diensten van Nederlandse gemeenten. Gemiddeld scoren de gemeenten een 5,3 voor hun dienstverlening. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van adviesorganisatie Ernst & Young onder 601 ondernemers.
De respondenten zijn ontevreden over service, kennis en afhandelingtermijnen bij de gemeenten. Bovendien merken ondernemers nog niets van de vermindering van de regeldruk waarmee het kabinet zich profileert.
Ondernemers hebben volgens het onderzoek grote behoefte aan verdere ontwikkeling van de digitale dienstverlening. Zij schetsen het veelvuldig aanleveren van dezelfde informatie aan verschillende overheidsinstanties als belangrijkste knelpunt.
Ondernemers hebben voor het afnemen van standaardproducten een sterke voorkeur voor digitale communicatie met de overheid in plaats van brieven, formulieren en loketbezoeken. Van alle ondervraagde ondernemers is 82% van mening dat de overheid zichzelf moet verplichten om een bepaald percentage van haar dienstverlening waar mogelijk digitaal aan te bieden via de website.
Ondernemers zijn (nog) niet overtuigd van de beveiliging van bedrijfsgegevens door de digitale overheid. Slechts 24% van de ondernemers verwacht dat de overheid bedrijfsgegevens goed beveiligd heeft. Ook denkt minder dan de helft van de ondervraagde ondernemers dat de overheid erin zal slagen om de lasten van het bedrijfsleven via de elektronische weg te verminderen.