
De gemeente Rotterdam is dinsdag uitgeroepen tot klantvriendelijkste gemeente van Nederland. Dat gebeurde tijdens het jaarcongres van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dat heeft de VNG laten weten.
Welke gemeente heeft al manieren bedacht om de dienstverlening te verbeteren en het aantal regels te verminderen? Deze vraag stond centraal tijdens de wedstrijd Minder Regels Meer Service.
8 punten
De jury noemde acht punten waarom Rotterdam de titel kreeg.
Het aantal vergunningenstelsels is met 25% verminderd
De digitale dienstverlening is verbeterd
De administratieve lasten voor ondernemers zijn met 36% verminderd
De dienstverlening aan startende ondernemers is verbeterd. Rotterdam kiest daarbij voor een specifieke ‘life-events’ aanpak
De regeldruk bij de aanvraag van Wmo-voorzienen en Werk en inkomen wordt teruggedrongen
De toepassing van mediation(vaardigheden) is een op hoger peil gebracht
Er zijn begrijpelijke formulieren gemaakt
De Rotterdamse horeca kan eenvoudig via SMS doorgeven dat ze langer openblijven.
De gemeente Alphen aan den Rijn en de West-Brabantse regio (Roosendaal) kregen ook een prijs. De gemeente Alphen werd onderscheiden voor de aanpak voor de verbetering van de dienstverlening aan burgers en ondernemers. De gemeente Roosendaal en een aantal andere gemeenten in West-Brabant kregen een prijs voor vereenvoudiging van de adminstratieve regels.