Aktueel

Ambtenaar 2.0

Nieuwe start Programma Modernisering GBA


Op 5 maart jl. hebben gemeenten en het ministerie van BZK een Bestuurlijk Akkoord afgesloten voor een nieuwe start van het programma Modernisering GBA. Hiermee krijgen Rijk, gemeenten en afnemers binnen enkele jaren de beschikking over een geautomatiseerd systeem waarmee de persoonsgegevens optimaal kunnen worden geregistreerd en beheerd, dat 24 uur per dag on-line en real-time actuele persoonsgegevens beschikbaar stelt aan gebruikers, plaatsonafhankelijke dienstverlening en shared services ondersteunt, voldoet aan de huidige technische mogelijkheden en e-overheidstandaarden, flexibeler en goedkoper aan te passen is en forse kostenbesparingen oplevert.

Het bestuurlijk akkoord heeft organisatorische en financiƫle gevolgen voor de gemeenten. Daarnaast zijn in diverse media berichten over de nieuwe start van het programma Modernisering GBA verschenen. Niet alle berichtgeving is even consequent voor wat betreft de kosten en baten voor gemeenten.
Deze ledenbrief beschrijft onder welke voorwaarden het programma Modernisering GBA een nieuwe start krijgt, wat het de gemeenten zal opleveren en welke investeringen er van gemeenten worden verlangd om dit te kunnen realiseren.

Lbr. 09/053 - Nieuwe start Programma Modernisering GBA